Операція «Органічна Кооперація» та пригоди 2018 року: головне з Бізнес-форуму «Органічний ягідний бізнес: помилки 2018 — перспективи 2019

Елена Дейнеко

Як органічний ягідний бізнес проаналізував минулорічні помилки та розпочав роботу над їхнім виправленням 

Бізнес-форум «Органічний ягідний бізнес: помилки 2018 — перспективи 2019», співорганізаторами якого виступили «Органік Стандарт» і «Органік Бізнес-Школа» (Organic Business School), став без перебільшення головною подією ринку органічних ягід України, зібравши в Києві майже 100 учасників органічного ягідного ринку з різних куточків України, щоб відверто обговорити результати минулого сезону, проаналізувати помилки та спільно знайти шляхи їх виправлення у 2019 році.

Виробники органічної ягідної продукції з Вінниччини, Волині, Дніпропетровщини, Київщини, Кіровоградщини, Львівщини, Полтавщини, Черкащини розповіли учасникам конференції про власні надбання й втрати, досягнення та промахи у сезоні 2018, а також окреслили плани щодо майбутнього розвитку своїх господарств.

Майже 100 учасників органічного ягідного ринку з різних куточків України спільно аналізували помилки сезону 2018 та шукали шляхи їх виправлення у 2019 році

Олена Дейнеко, директор «Органік Бізнес-Школа» (Organic Business School),  відкриваючи бізнес-форум
«Органічний ягідний бізнес: помилки 2018 — перспективи 2019», побажала усім плідної роботи та спілкування

Битва за врожай

Зокрема, голова ФГ «Золота ягода» Борис Кукунін назвав кампанію з організації збору врожаю 2018 «битвою за врожай», і дійсно, ні для кого не секрет, що сьогодні ягідне виробництво переживає кадрову кризу унаслідок трудової міграції потенційних працівників до найближчого зарубіжжя. Водночас ФГ «Золота ягода», що у Черкаській області, добре впоралося з викликами сезону 2018, залучивши тимчасових працівників до співпраці, оформивши угоди цивільно-правового характеру згідно з паспортними даними та ідентифікаційним кодом.

«Битвою за врожай»назвав кампанію з організації збору ягід малини у 2018 р. голова ФГ «Золота ягода» Борис Кукунін

Не зважаючи на те що залучені працівники були ознайомлені з «Правилами збору ягід та післязбиральної обробки» та «Правилами поводження на території органічного господарства», а також заслухали детальний інструктаж щодо способу збору та вимог до якості, серед помилок сезону Борис Кукунін відзначив зокрема й зниження якості ягід, а також недобір врожаю з 2-3-річних насаджень (малина) через несвоєчасний збір унаслідок браку тари, логістичні незручності, брак працівників у пікові періоди збору та непрофесіоналізм кадрів. Не дивлячись на це, підприємству вдалося зібрати 85 т ягоди у період з червня по листопад 2018 року.

Теми управління виробництвом у своїй доповіді торкнувся і Сергій Марчук, засновник ФГ «Благодатна ферма», що у Вінницькій області. Під час своєї доповіді він віддав належне використанню спеціалізованої техніки та організації процесу навчання персоналу, а також створенню конкурентної бізнес-моделі фермерського господарства. На те, щоб орендувати землю, Сергій Марчук витратив два роки, на отримання органічного сертифіката — трохи більше півроку. До порівняння: на пошуки самої бізнес-ідеї господарства пан Марчук витратив близько року.

Доповідь Світлани Луньової, очільника органічного ягідника «Соєвий вік» (Кіровоградська область), стала логічним продовженням теми старту в аграрному бізнесі, адже пані Світлана розповіла не лише про добір ягідних культур для виробництва органічної ягоди, але й про те, як скласти бізнес-план та закласти в нього можливі бізнес-ризики, що зрештою якнайкраще сприятиме визначенню власної конкурентоспроможності на ринку ягідної продукції.

Власним досвідом мінімізації ризиків, завдяки грамотно складеному бізнес-плану, з учасниками поділилася Світлана Луньова, очільник органічного ягідника «Соєвий вік»

У Чехії — бузина, а в Києві — лохина

Огляд органічного ягідного ринку України зробив Сергій Галашевський, директор сертифікаційної організації «Органік Стандарт». Спираючись на дані дослідження Науково-дослідного інституту органічного сільського господарства (FiBL), він продемонстрував учасникам дискусії потенціал збуту органічної продукції у країнах Європи.

Зокрема картина зростання продажів відповідної продукції у мережах та повільне  порівняно з такою реалізацією зростання площі сільськогосподарських угідь, на яких виробляють органічну продукцію, дозволяє говорити про потенціал для експорту української органічної продукції у такі країни, як Чехія, Польща, Бельгія, Німеччина, Австрія, Франція, Італія, Іспанія, Велика Британія, Нідерланди, Данія та Швейцарія. Цікаво, що Сербія, Литва, Ірландія та Кіпр у різні роки імпортували українську заморожену чорницю, а такі країни, як Чехія, Німеччина та Польща наразі зацікавлені у імпорті української замороженої бузини.

Сергій також наголосив на тому, що бездоганна репутація для виробників органічних ягід — експортерів є критично важливою!

Директор сертифікаційної організації «Органік Стандарт» Сергій Галашевський продемонстрував учасникам дискусії потенціал збуту органічної продукції у країнах Європи 

 

Директор ТОВ «ХІПП-Ужгород» Дмитро Панков також приділив увагу перевагам експорту технологічно обробленої ягідної продукції. Особливо його досвід був цікавий тим, хто має логістичну перевагу та господарство поблизу від кордону з європейськими сусідами України. Власникам таких господарств переробка пропонує чи не безмежні можливості  порівняно із продажом свіжої ягоди, але й ті, хто розмістився у центрі нашої країни, не пастимуть задніх, якщо скористаються  технічними перевагами виробництва, що дозволяють якнайдовше зберігати привабливість сільськогосподарської продукції для покупця.

Директор ТОВ «ХІПП-Ужгород» Дмитро Панков акцентував на перевагах експорту технологічно обробленої ягідної продукції

Засновник ТОВ «Вінігретта» Максим Кулик наголосив,  окрім збереження ланцюгу холоду та потребі виняткового контролю за цим процесом, на необхідності передпродажної підготовки товару. Серед типових помилок початківців він виокремив відсутність планування та завищені очікування щодо окупності витрат, також наголосив на необхідності кооперації, адже 50% органічних ягід у ЄС продають кооперативи. Не секрет, що для багатьох виробників стабільність обсягів продажів та стабільність ціни важливіші за «біржову» торгівлю за кожні 100 кг своїх ягід та очікування надлишкового прибутку на ранніх чи пізніх сортах.

Аналізу ринку збуту лохини з урахуванням специфіки вітчизняного виробництва приділив детальну увагу Олег Науменко, співвласник та керуючий партнер СВК «Ягідки» у Києво-Святошинському районі. Він закликав виробників-початківців до системного аналізу та порадив враховувати чинники якості продукції, масштабів її виробництва та стабільності поставок, яку виробник здатен забезпечити європейському контрагентові задля повноцінного виходу на ринок ЄС у якості експортера.

Олег Науменко, співвласник та керуючий партнер СВК «Ягідки»
проаналізував особливості збуту ягід лохини на вітчизняному та міжнародних ринках

Робота над помилками

Президент Асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна розказала про досягнення альянсу виробників, переробників та решти гравців плодово-ягідного ринку на противагу самостійності, все ще притаманної більшості українських виробників. Зокрема, за допомогою асоціації цього року Україна була гідно представлена на світових площадках SIAL, Fruit Logistica, Biofach. У рамках Fruit Logistica усі охочі здійснили навчальний тур Німеччиною. Аналогічні навчальні тури було організовано для обміну досвідом із ягідниками Франції та Чілі.

Тему зміни світосприйняття українського фермера та розширення кордонів зони власного комфорту підтримав очільник ТОВ «Оріль-Еко» Сергій Коробкін. За його словами, демпінгувати ринок органічної ягоди ЄС годі й намагатися, у пошуках оптимальної моделі збуту у цьому напрямі ліпше зосередитися на забезпеченні найкращої можливої якості української ягоди.

На думку Сергія Коробкіна, власника органічної ягідної ферми «Оріль-Еко» на висококонкурентний свіжий ринок ЄС можна зайти лише з органічною ягодою найвищої якості

Андрій Калиняк, керівник компаній «Перший органічний розсадник» і «Волос Трейд», пропонує починати з садивного матеріалу. У плани розвитку на 2019 рік він заклав вирощування саджанців малини сортів Джоан Джей, Полка та Полана, а також саджанців ревеню.

Однак головною висотою, яку українським виробникам потрібно взяти на шляху до ринків ЄС, все ж таки залишається кооперація. У цьому власник ТОВ «Добрий сад» Віталій Ішмурат, чия торгівельна марка «Ягоди Волині» зібрала під брендовою парасолькою 250 підрядників з вирощування малини у чотирьох районах Волинської області, на всі 100% погодився з попереднім оратором.

Власник ТОВ «Добрий сад» Віталій Ішмурат, поділився успішним
досвідом власної бізнес-моделі з вирощування органічної малини 

До об’єднання наприкінці своєї доповіді закликав колег і керівник ягідного кооперативу «Панфрут Україна» Сергій Стеценко, який наразі шукає партнерів по ринку збуту.

Каменем спотикання питання кооперації залишається недовіра, якої не можуть позбутися українські виробники, та сама недовіра, заручниками якої у ЄС стають українські експортери. Про те, як зарекомендувати себе надійним партнером, та про свою співпрацю з поляками щодо реалізації волоського горіха розповів під час своєї доповіді Орест Кабаш.

Анна Луцько рекомендувала початківцям розпочинати органічний бізнес з невеликих ділянок, а з набуттям досвіду в органічному ягідництві розширювати площі насаджень

Таким чином, підсумки 2018 року було підбито, проблеми та перспективи — окреслено, а для того, щоб сезон 2019 став для виробників більш успішним, ніж попередній, досвідчені агроконсультанти Микола Биков та Ганна Луцько поділилися з фермерами новітніми інструментами та ідеями їх застосування для отримання високих щорічних врожаїв якісної органічної продукції. Плідна та надзвичайно насичена дискусія дала поштовх роботі над помилками та пошуку нових можливостей для вітчизняних виробників органічних ягід.

До послуг учасників, окрім конференційної зали, була друга зала де протягом усього дня тривало спілкування у режимі нон-стоп

***

Дякуємо за медіапартнерство:  www.profihort.com Інноваційний ресурс для професіоналів плодоовочевого бізнесу

Оригинал статьи:  https://www.profihort.com/2019/03/operaciya-organichna-kooperaciya-ta-prigodi-2018-roku/?fbclid=IwAR1ATtEZxCUr2Qbwnf8vyAHYcuf9yFIySCA7REYp5joLSnXjsFK8tkspKY8

Напишите нам

Открыты к предложениям. Ответим на вопросы. Окажем помощь.